Hellton Cup 2022 [archived]
25 till 27 Nov 2022- 5 Maj 22
- admin
- 1750:- för samtliga lag, skall vara betald inom 30 dagar från anmälan. Avgiften betalas tillbaks om laget drar sig ur innan 30/9-22.
Deltagarkort/Gästkort för icke övernattande lag 250:- / per spelare, ledare
OBS! Fri transport med buss hela helgen samt lunch lördag och söndag ingår!
Deltagarkort med övernattning på Scandic Hotell 1600:- / per spelare, ledare
I det obligatoriska deltagarkortet med övernattning på Scandic Hotell ingår 2st övernattningar på Scandic, 2st frukost (på Hotellet) samt lunch och middag lördag och lunch söndag (lunch/middag serveras på Sundstasporthall). Deltagarna bor i dubbel, trippel eller fyrbäddsrum/deltagare.
OBS!!
Vid full beläggning på hotell kommer vi behöva använda hårdförläggning, meddelas om behovet uppstår.
- 5 Maj 22
- admin
Perfekta uppladdningen eller komplementet till USM
Helgen 25-27 november arrangerar IF Hellton Karlstad återigen Hellton Cup. Lag från Sverige och Norge kommer kämpa om de åtråvärda titlarna i ungdomsklasserna -U16, -U14, -U13, -U12 och -U11. Cupen är ett mycket populärt höstalternativ för många föreningar. Tidsmässigt ligger vi bra till för att lag skall kunna finslipa formen inför USM-steg eller vara ett komplement till rikstävlingarna för de klubbar som har många ungdomar.
Anmälan/avgifter
På vår hemsida www.helltoncup.se finns anmälningsformuläret ”anmäl ditt lag”. Har ni frågor kontakta gärna vårt kansli, info@hellton.se.
Anmälan sker via vår hemsida, www.helltoncup.se, senast 1:e oktober och betalas via bankgiro 288-7842. Gästkort registreras senast 1:e oktober och betalas senast 31 oktober. Anmälningsavgift kan återbetalas vid urdragning fram t o m 30e september. Efter detta återbetalas den ej. Samma gäller för gästkort.
Tävlingsform:
Turneringen spelas med grupper om fyra eller fem lag. De två först placerade går till A- slutspel, följande två/tre till B-slutspel. Alla lag garanteras minst fyra matcher.
Ingen timeout vid sjumeterskast eller utvisning, ingen lag timeout. Vid oavgjorda slutspelsmatcher avgörs dessa med "suddendeath", max 5 minuter. Därefter sjumeterskast enl. SHF:s regelverk. Spelare får endast lov att representera sin förening i ett lag i respektive åldersklass. U-11 spelar med sänkt ribba på stor plan med vanlig boll för den aktuella klassen. I denna klass kommer det inte vara slutspel med utslagning, alla lag kommer att spela lika många matcher.
Matchtid
U16 – U12 2x15 min (Paus 1min) Ej sidbyte.
U11 2x10 min (Paus 1min)Ej sidbyte
Utvisning: 2 minuter
Klasser Födda
U-16 -06/07
U-14 - 08
U-13 - 09
U-12 - 10
U-11 - 11
- 28 Feb 20
- admin
Det är Svenska regler som gäller!
U16
Pojkar = 2 / med klister/vax
Flickor = 1 / med klister/vax
U14-13
Pojkar = 1
Flickor = 0
U12
Pojk = 0 Flick = 0
U11
Pojk och flick = 0
Sänkt ribba
- 21 Nov 22
- admin
Tävlingsbestämmelser Hellton Cup
Tävlingsledare: Gunnlaugur Gretarsson
Domaransvarig: Tore Hubenthal
Tävlingskommitté: Gunnlaugur Gretarsson
Hellton Cup spelas efter SHF:s tävlingsbestämmelser. Vi ber deltagarna observera följande undantag:
1. Klister är tillåtet i U16
2. Svenska handbollsförbundets boll storlek används
3. Lagtimeout gäller inte
4. Sänkt ribba i U11
§1. Arrangör
Hellton Cup arrangeras av IF Hellton Karlstad.
§2. Spelregler
Hellton Cup spelas efter SHF:s tävlingsbestämmelser.
§3. Tävlingsform
· Lagen indelas i grupper. Alla möter alla i en enkelserie. De två bäst placerade lagen från varje grupp avancerar till A-slutspel. Övriga lag spelar B-slutspel.
· Klasser med endast en grupp spelarenkel- eller dubbelserie i stället för gruppspel och slutspel.
· Slutspelen avgörs som cup(utslagsprincip).
· Alla deltagande lag är garanterade minst 4 schemalagda matcher.
· Klubb äger rätt att anmäla flera lag i samma klass. En spelare får bara spela i ett lag per åldersklass.
Vilka lag får delta?
Lag anslutna till sitt nationella handbollsförbund
Ordningsföljden mellan lagen i gruppspel, enkel- och dubbelserie avgörs med ett vanligt poängsystem. Om två eller flera lag har samma antal poäng, och om placeringen är avgörande för avancemang avgörs ordningen enligt följande prioritering:
1. Poäng
2. Inbördes mötet mellan direkt berörda lag (1 poäng, 2 målskillnad)
3. Målskillnad
4. Flest gjorda mål
5. Lottning
Oavgjorda matcher i slutspelet i alla åldersgrupper avgörs genom Sudden death. Lottning om bollen.
§4. Klassindelning
U16 pojkar/flickor
U14 pojkar/flickor
U13 pojkar/flickor
U12 pojkar/flickor
U11 pojkar/flickor (sänkt ribba)
§ 5. Antal Spelare
Ett lag kan maximalt använda 17 spelare under en match. Det är tillåtet att använda en spelare i flera av klubbens lag under turneringen, dock INTE i samma års-/åldersklass.
§6. Matchtid
U16-12 2 x 15 minuter.
U11 2 x 10 minuter.
1 minuts halvtidspaus gäller, inga sidbyten.
§7. Inför/Vid Match
Laguppställning
Laguppställningen skall registreras i ”My team” senast dagen före turneringen startar.
Laguppställningen gäller under hela turneringen. Alla deltagare på laguppställningen betraktas som att de har spelat med laget.
Spelardräkter
Vid lika tröjfärg byter bortalaget tröjor.
Match
Alla lag ska vara omklädda och färdiga vid sin spelplan senast 5 minuter före matchens början (om ett lag är försenat skall tävlingsledningen kontaktas innan beslut tas och deltagande lag stannar kvar på berörd plan).
· Lag som står först i spelprogrammet har avkast när matchen börjar.
· Lagen äger ej rätt att begära lag-time-out. Ingen time-out vid straffkast.
· Lag som lämnar spelplanen underpågående match utesluts ur turneringen.
· Varje lag är ansvarigt för sina egna supportrars uppträdande.
Bollar
Lagen kommer överens ihop med domaren om boll.
· Gällande boll storlek:
· U16
o Pojkar = 2 / medklister/vax
o Flickor = 1 /med klister/vax
· U14-13
o Pojkar = 1
o Flickor = 0
· U12
o Pojk = 0 flick =0
· U11
o Pojk och flick =0
o Sänkt ribba
Match genomförd med annan boll storlek än angiven skall dock räknas och är ej anledning till protest.
§8. Särskilda Regler
Vi ber er uppmärksamma att beträffande punktmarkering så är det SHF:s regler som gäller.
U11 pojkar/flickor (sänkt ribba)
Tävlingsbestämmelser för barn och ungdom (TBBU)
1:10 Resultatvisning och serietabeller Barn Inom Svensk Handboll har vi ingen resultat- eller tabellvisning på hemsidor eller i skrivna dokument för kategorin barn.
4:4 Utslagningsmatcher Barn SHF har som krav att spelformen för barn ska anpassas utifrån barnens villkor och att alla lag får samma antal matcher. Utslagningsmatcher får inte förekomma. Istället för att använda sig av utslagningsmatcher kan man använda vidarespel där båda lagen, oavsett resultatet i enskilda matchen, får spela vidare.
Turneringen spelas i gruppspelsform och alla lag är garanterade minst 4 matcher. Gruppspel 1, lagen hamnar i nya grupper utifrån deras placering i gruppen.
Gruppspel 2, spelas i vanlig gruppspelsform.
§ 9. Dispenser
Dispensansökan skall vara cupledningen tillhanda senast en 1 vecka innan cupstart. Dispenser beviljade av det egna distriktsförbundet gäller även under Hellton Cup men skall skickas in till tävlingsledningen senast 1 vecka innan cupstart. Cupledningen kan även bevilja dispenser som inte finns i registrerade och ansökning till detta skall också vara oss tillhanda senast 1 vecka innan cupstart. Max 2 överåriga spelare är efter godkänd dispens tillåten på plan samtidigt.
§ 10. Domare & Funktionärer
Samtliga matcher under Hellton Cup har funktionärer som sköter resultattavlan.
Domare är matchansvariga och ansvarar för matchresultatet.
§11. Tävlingsjury
Protest- och bestraffningsärenden handläggs av tävlingsjuryn. Deras beslut kan inte överklagas.
§12. Protester
Protester skall lämnas till närmaste tävlingssekretariat 15 minuter efter att berörd match avslutats. Protestavgift (500SEK) Swish 1230794412, ska erläggas samtidigt som protesten lämnas in. Protestavgiften återfås om protesten godkänns.
§13. Diskvalifikation & Uteslutning
Spelare och ledare som diskvalificeras (rött kort) avstängs en tävlingsmatch (nästa påföljande match i turneringen) om det medföljs av en rapport. Även längre avstängning kan bli aktuell om tävlingsjuryn fattar ett sådant beslut.
Efter två direkt röda kort är man avstängd en tävlingsmatch (nästa påföljande match i turneringen).
Ingen avstängning efter en tredje utvisning i samma match.
§14. Klisterförbud
För U14 och yngre är det förbjudet att använda klister. Bryter någon mot detta förbud vidtas följande åtgärder:
Före match: Spelaren uppmanas att tvätta bort klistret.
Under match: Spelaren varnas och skall omgående tvätta bort klistret.
Vid upprepning följer diskvalifikation.
§15. Walkover
Lag som uteblir från match, utan giltig orsak, förlorar matchen med10-0. Vid upprepade förseelser kan lag uteslutas ur turneringen. Tävlingsjuryn kan dock, om särskilda omständigheter föreligger, besluta att lag skall uteslutas redan vid den första förseelsen, exempelvis om avsiktlig WO (walk over) gynnar det egna laget eller missgynnar annat lag i gruppen.
§16. Spelprogram
Hellton Cup förbehåller sig rätten att ändra i spelprogrammet både gällandegruppindelning, tider och spelplaner.
§ 17. Ordningsföreskrifter
Allmänt
· På laguppställningen angiven ledare är ansvarig för sina spelare vid eventuell
skadegörelse.
· Det är förbjudet att förtära alkoholhaltiga drycker samt att hantera
narkotikaklassade substanser i Hellton Cups lokaler.
· Tystnad gäller på varje skola från kl. 23:00 till kl. 06:00.
· Det åligger varje lag att grovstäda sin sovsal före avfärd och få städningen
godkänd av förläggningsvärd.
· Samtliga deltagare skall följa anvisningar från Hellton Cups funktionärer.
Brandsäkerhet
· Rökning är förbjuden i alla Hellton Cups lokaler.
· Det är absolut förbjudet att laga mat i förläggningssalar och korridorer.
· Det är förbjudet att lämna brännbart material i korridorer och salar, liksom att ställa ut bänkar, stolar etc i korridorer eller utomhus.
· Tänk på att dörrar mellan korridor och trapphus alltid skall vara stängda. Även branddörrar i alla hallar/lokaler skall hållas stängda.
· Det är ej tillåtet att använda några pyrotekniska artiklar såsom smällare och
fyrverkeripjäser.
Överträdelse av dessa regler behandlas av tävlingsjuryn och kan medföra poängavdrag i turneringen och avhysning från inkvarteringen!
§18. Försäkringar & Ansvar
Varje lagledare måste tillse att samtliga deltagare är försäkrade både på och utanför planen. Hellton Cup har inga kollektiva försäkringar som täcker skador, sjukdomar, stölder eller skadegörelse. Vi uppmanar alla deltagare och ledare att aldrig lämna värdefulla föremål eller pengar kvar på förläggningen!!
§ 19.Underrättelse om förändringar
Varje lagledare måste tillse att samtliga deltagare är införstådda i dessa regler. Det åligger lagledaren att försäkra sig om att han/hon har den senaste versionen av detta dokument.
§ 20.Återbetalning av sen utdragning
Vid utdragning av lag 1 månad innan cup: Anmälningsavgiften återbetalas ej
Vid utdragning av lag under månaden som cupen spelas: Anmälningsavgiften återbetalas ej och 50% av gästkorten återbetalas
Vid utdragning av lag sista veckan: Anmälningsavgiften återbetalas ej och gästkorten återbetalas ej.
Lycka till!
- 16 Nov 22
- admin
Praktisk Information
Hej!
Snart är det dags för årets upplaga av Hellton Cup och vi ser fram emot att ha Er som gäster hos oss. Vi hälsar spelare, lagledare, funktionärer och publik hjärtligt välkomna till Hellton Cup. Det är vårt mål att ni skall få upplevaspännande och trevliga dagar tillsammans med oss här i Karlstad.
Varmt Välkomna önskar! Cupledningen
Incheckning:
Incheckning sker i den hall ni spelar första matchen. Glöm inte att skicka in laguppställning via Myteam innan er första match.
Öppettider Lunch/Middag/Frukost
Frukost Sundsta Gymnasium
Lördag 26/11, söndag 27/11 06.30-09.00
Lunch Sundsta Gymnasium
Lördag 26/11, söndag 27/11 11.00–15.00
Middag Sundsta Gymnasium
Lördag 17.30–20.00 (endast lag med gästkort med övernattning)
Kaffe serveras inte i matsalen vid lunch, ledare har gratis kaffe i de hallar där det finns ledarrum.
OBS! Anmäl om någon aktiv behöver specialkost. Anmäl detta i Myteam.
Tävlingssekretariat
Centralt tävlingssekretariat finns i Sundsta bad- och Idrottshus, i varje hall finns även en hallansvariga som ansvarar för den hallens matchsekretariat.
Spelhallar
Vi spelar på sex ställen i Karlstad: Sundsta bad- och Idrottshus (A-salen och sporthallen), Tingvallahallarna (Colorama, Klubbhuset och Stavdal) Fröding Arena, Mariebergshallen, Hultsbergshallen, Färjestadshallen och Gjutaren. Varje hall har en hallvärd till er hjälp. De har tillgång till kontaktlistor för cup ansvariga och cup regler mm.
Omklädningsrum
Är markerade för Pojkar respektive Flickor. Då kapaciteten vad gäller omklädningsrum under turneringen kommer att vara hårt ansträngd ber vi er att vara snabba, ta lite plats och hålla ordning i omklädningsrummen, detta för allas trevnad.
Värdesaker
Lämna inga kläder eller värdesaker utan tillsyn. Tyvärr är stölder allt vanligare i vårt samhälle, idrottshallar är inget undantag. Arrangören ansvarar inte för några personliga ägodelar. Upphittade värdesaker och kläder lämnas till hallansvarig i respektive hall.
Sjukvård
Vi påminner lagledare att se till att ni har sjukvårdsmaterial med er tillturneringen. Extra Första Hjälpen material finns i respektive hall.
Boende
Övernattning på hårdförläggning sker i skolsalar. Endast Älvkullegymnasiet används detta år. Listor på vilken skola respektive lag bor på har meddelas innan cup start. Incheckningen sker på respektive skola och ansvariga finns på plats i skolorna och tar emot er. Skolorna är bemannade från 17.00 på fredag.
Transport
Det cirkulerar under hela helgen cupbussar mellan de olika hallarna med knytpunkt på Sundsta Idrottshus. Cup-bussarnas tidtabeller och linjesträckning kommer att finnas på cupsidan och i spelhallarna. Gästkorten gäller inte som biljetter på vanliga busslinjer inom Karlstads Kommun.
Lag som ansluter utan egna färdmedel och som är i behov av transport vid ankomst, informera om detta i god tid till kansliet.